program

Zacznijmy od początku - czynności samoobsługowe

4. Zacznijmy od początku - czynności samoobsługowe

Wszystkie zadania, które stają przed nami w codziennym życiu są związane z samodzielnością. Należy zacząć od opanowania czynności samoobsługowych. Nie zawsze „szybciej” znaczy lepiej. Nie warto wyręczać dzieci. Osiągane przez nie sukcesy zwiększają ich poczucie wartości.
Dążenie do poznania z jednej strony – ograniczeń, a z drugiej – możliwości dziecka, dążenie do rozwijania jego słabszych sfer mają służyć rozwojowi jego samodzielności.
Najpierw zaprezentujmy dziecku wzorzec, potem razem z nim wykonajmy zadanie. Wszystko po to by móc na koniec obserwować jak samodzielnie (lepiej lub gorzej) przezwycięża trudności i wykonuje zadanie.

Do czynności samoobsługowych należą między innymi:

CZYNNOŚCI FIZJOLOGICZNE

  • Kontrola potrzeb fizjologicznych poprzez sygnalizowanie.
  • Umiejętność korzystania z urządzeń.
  • Dbałość o higienę związaną z zaspokajaniem potrzeb fizjologicznych.

JEDZENIE

  • Spożywanie pokarmów płynnych, półpłynnych oraz stałych.
  • Gryzienie, żucie.
  • Posługiwanie się łyżką, widelcem.
  • Bezpieczne i estetyczne spożywanie posiłków.
  • Przygotowywanie prostych posiłków (np. kanapek, sałatki).

MYCIE

  • Wypracowanie nawyku i potrzeby mycia się rano, wieczorem i w określonych sytuacjach (np. po powrocie do domu, przed posiłkiem).
  • Samodzielne mycie rąk, twarzy i całego ciała.
  • Dbałość o higienę jamy ustnej.

UBIERANIE SIĘ

  • Nakładanie poszczególnych części garderoby (zabawy naśladowcze).
  • Dobieranie elementów garderoby do części ciała.
  • Kolejność zakładania ubrań.
  • Dostosowanie ubioru do warunków pogodowych.
  • Doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się (bluzka, spodnie).
  • Doskonalenie umiejętności precyzyjnego ubierania się (guziki, rękawiczki).
  • Dbałość o swoją garderobę – higienę związaną ze zmianą ubrań i umiejętnością utrzymania jej w porządku.
wróć do listy artykułów