
Zacznijmy od początku - czynności samoobsługowe
4. Zacznijmy od początku - czynności samoobsługowe
Wszystkie zadania, które stają przed nami w codziennym życiu są związane z samodzielnością. Należy zacząć od opanowania czynności samoobsługowych. Nie zawsze „szybciej” znaczy lepiej. Nie warto wyręczać dzieci. Osiągane przez nie sukcesy zwiększają ich poczucie wartości.
Dążenie do poznania z jednej strony – ograniczeń, a z drugiej – możliwości dziecka, dążenie do rozwijania jego słabszych sfer mają służyć rozwojowi jego samodzielności.
Najpierw zaprezentujmy dziecku wzorzec, potem razem z nim wykonajmy zadanie. Wszystko po to by móc na koniec obserwować jak samodzielnie (lepiej lub gorzej) przezwycięża trudności i wykonuje zadanie.
Do czynności samoobsługowych należą między innymi:
CZYNNOŚCI FIZJOLOGICZNE
- Kontrola potrzeb fizjologicznych poprzez sygnalizowanie.
- Umiejętność korzystania z urządzeń.
- Dbałość o higienę związaną z zaspokajaniem potrzeb fizjologicznych.
JEDZENIE
- Spożywanie pokarmów płynnych, półpłynnych oraz stałych.
- Gryzienie, żucie.
- Posługiwanie się łyżką, widelcem.
- Bezpieczne i estetyczne spożywanie posiłków.
- Przygotowywanie prostych posiłków (np. kanapek, sałatki).
MYCIE
- Wypracowanie nawyku i potrzeby mycia się rano, wieczorem i w określonych sytuacjach (np. po powrocie do domu, przed posiłkiem).
- Samodzielne mycie rąk, twarzy i całego ciała.
- Dbałość o higienę jamy ustnej.
UBIERANIE SIĘ
- Nakładanie poszczególnych części garderoby (zabawy naśladowcze).
- Dobieranie elementów garderoby do części ciała.
- Kolejność zakładania ubrań.
- Dostosowanie ubioru do warunków pogodowych.
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego ubierania się (bluzka, spodnie).
- Doskonalenie umiejętności precyzyjnego ubierania się (guziki, rękawiczki).
- Dbałość o swoją garderobę – higienę związaną ze zmianą ubrań i umiejętnością utrzymania jej w porządku.