
Rozwój mowy i myślenia
8. Rozwój mowy i myślenia
Równolegle z rozwojem zmysłowym należy nieustannie rozwijać rozwój mowy, a co za tym idzie - rozwój myślenia. Najpierw dziecko uczy się rozumieć, poszerza słownik czynny, a potem uczy się samej czynności mówienia (mówienie pozbawione rozumienia jest mową, która nie służy komunikacji, stanowi pewnego rodzaju echo zasłyszanych z otoczenia wypowiedzi, czyli tzw. echolalię).
Kierowanie wypowiedzi do dziecka, przekazywanie treści podczas zabaw, komentowanie wspólnie spędzanego czasu w trakcie wykonywania czynności codziennych (podczas posiłków, kąpieli, itp.) utrwalają spostrzeżenia dziecka. Te z kolei wpływają na rozwój zasobu słownictwa i rozwijają rozumienie mowy werbalnej. Poprzez zadawanie pytań: "Co to? Kto to? Do czego służy? Jak się nazywa? Jaki ma kolor?" rozwija się myślenie, słownik czynny i pamięć słowną dziecka.
Ćwiczenia i zabawy, które doskonalą rozwój mowy i myślenia, mają na celu:
- kształtowanie słuchu,
- kształtowanie umiejętności rozumienia komunikatów słownych,
- kształtowanie umiejętności percepcyjnych,
- rozwijanie i usprawnianie sprawności aparatu artykulacyjnego,
- zapoznanie dziecka z jego najbliższym otoczeniem – osobami, przedmiotami, zwierzętami, pojazdami, roślinami,
- zapoznanie dziecka z codziennymi czynnościami,
- wyrabianie umiejętności komunikowania własnych potrzeb,
- wyrabianie umiejętności komunikowania się.