program

Rodzina

6. Rodzina

Najbliższe i najważniejsze środowisko dziecka stanowi rodzina, która zaspakaja potrzeby dziecka. Od najbliższych dziecko uczy się ról, szacunku, poznaje wartości moralne i zasady funkcjonowania w rodzinie:

  • zaznajomienie dziecka z informacjami na temat członków rodziny:
    • zaznajomienie z imionami, pracą członków rodziny: „Moja mama ma na imię Ewa. Mama pracuje w banku”. „Dziadek Antek jest mechanikiem. Naprawia samochody”.
    • zaznajomienie z zainteresowaniami członków rodziny: „Janek lubi jeździć na rowerze. Janek trenuje koszykówkę”.
  • opisywanie poszczególnych czynności i obowiązków wykonywanych przez członków rodziny – ich nazywanie i zabawy naśladowcze: „Tata odkurza”. „Mama podlewa kwiaty”.
  • drzewo genealogiczne – tłumaczenie, nazywanie i określanie stopnia pokrewieństwa: „Janek jest moim bratem”.
  • opisywanie sytuacji, w których dziecko było zadowolone: „Jeździliśmy na rowerach. W parku zobaczyliśmy wiewiórkę. Zatrzymaliśmy się, żeby ją obejrzeć. Tata zrobił jej zdjęcie”.
wróć do listy artykułów