
Rodzina
6. Rodzina
Najbliższe i najważniejsze środowisko dziecka stanowi rodzina, która zaspakaja potrzeby dziecka. Od najbliższych dziecko uczy się ról, szacunku, poznaje wartości moralne i zasady funkcjonowania w rodzinie:
- zaznajomienie dziecka z informacjami na temat członków rodziny:
- zaznajomienie z imionami, pracą członków rodziny: „Moja mama ma na imię Ewa. Mama pracuje w banku”. „Dziadek Antek jest mechanikiem. Naprawia samochody”.
- zaznajomienie z zainteresowaniami członków rodziny: „Janek lubi jeździć na rowerze. Janek trenuje koszykówkę”.
- opisywanie poszczególnych czynności i obowiązków wykonywanych przez członków rodziny – ich nazywanie i zabawy naśladowcze: „Tata odkurza”. „Mama podlewa kwiaty”.
- drzewo genealogiczne – tłumaczenie, nazywanie i określanie stopnia pokrewieństwa: „Janek jest moim bratem”.
- opisywanie sytuacji, w których dziecko było zadowolone: „Jeździliśmy na rowerach. W parku zobaczyliśmy wiewiórkę. Zatrzymaliśmy się, żeby ją obejrzeć. Tata zrobił jej zdjęcie”.