program

Przykładowe początkowe ćwiczenia rozwijające słownik dziecka i pamięć słowną

12. Przykładowe początkowe ćwiczenia rozwijające słownik dziecka i pamięć słowną

  • Wskazywanie i nazywanie (przypisanie do desygnatu nazwy: przedmiotu, zwierzęcia, rośliny, części ciała, koloru, stosunków przestrzennych).
  • Słuchanie i wskazywanie odpowiednich desygnatów:
    • poznawanie części ciała i wykonywanie poleceń, np. "To moja głowa, a ty gdzie masz głowę? Dotknij swojej głowy",
    • zbieranie zabawek, np. "Podaj mi lalkę, klocek",
    • oglądanie książek tematycznych (kategorie: zwierzęta, zabawki, pojazdy, itd.),
    • słuchanie prostych rymowanek uczących znaczenia słów,
    • wyszukiwanie przedmiotów znajdujących się w pobliżu, najpierw dwóch przedmiotów, np. "Podaj mi auto i samochód", później zwiększanie liczby,
    • wyszukiwanki – zadaniem dziecka jest wyszukanie odpowiedniego obrazka spośród wielu,
    • zapamiętywanki - ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności,
    • wprowadzanie pojęć związanych z położeniem przedmiotów w przestrzeni, np. wkładanie przedmiotów do pudełka, układanie na półkach, pod stołem,
    • układanie przedmiotów we wskazanej kolejności np.
      "Połóż na półce misia, lalkę", 
      "Wyszukaj obrazki i ułóż kolejno: krowę, konia, owcę",
    • segregowanie przedmiotów, np.
      "Włóż do pudełka żółte klocki",
      "Wybierz z pudelka tylko czerwone klocki".
  • Powtarzanie nazw przedmiotów, które znajdują się w najbliższym otoczeniu dziecka:
    • zabawa w Co to jest? - podanie dziecku nazwy przedmiotu i prośba o jej powtórzenie, np.
      "Co to jest? To jest kot. A co to jest? To jest balon",
    • zabawa w Jaki to kolor? – podanie nazwy przedmiotu z kolorem, np.
      "To jest żółty klocek. Daj mi taki sam. Jaki kolor ma twój klocek?".
  • Samodzielne nazywanie:
    • przedmiotów: "Co to jest? Lalka",
    • cech: "Jaki jest samochód? Duży, mały",
    • czynności: "Co robi tata? Śpi, sprząta",
    • kolorów: dobieranie, wskazywanie, próba nazywania,
    • części ciała: "Co ja tu mam? Nogę",
    • właściwości: "Jaki jest kubek? Ciepły, zimny",
    • nazwy stanów emocjonalnych: "Jaki jest miś? Wesoły, smutny".

Pamiętajmy o tym, że tylko stopniowe i naturalne zapoznanie dziecka z najbliższym otoczeniem, czyli nazwami osób, przedmiotów codziennego użytku, zabawek, zwierząt, czynności wykonywanych samodzielnie i przez najbliższych daje możliwość utrwalenia ich nazw i przejścia do słownika czynnego dziecka!

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE ROZUMIENIE PROSTYCH POLECEŃ I PROSTYCH ZWIĄZKÓW LOGICZNYCH

  • Naśladowanie ruchów i prostych czynności:
    • zabawa w Rób to co ja – zabawa zmierzająca do poznania własnego ciała, wplatanie ćwiczeń związanych z samoobsługą,
    • zabawa w Weź do ręki taki sam przedmiot,
    • proste zabawy tematyczne.
  • Słuchanie i rozumienie prostych poleceń słownych:
    • wyszukiwanie i podawanie przedmiotów,
    • układanie przedmiotów według podanego schematu,
    • wkładanie przedmiotów w wyznaczone miejsca,
    • dotykanie wskazanych przedmiotów, części ciała,
    • grupowanie przedmiotów według kryterium,
    • słuchanie prostych opowiadań wspartych konkretnym materiałem, np. zabawy z pacynką, przytulanką, krótkie inscenizacje.
wróć do listy artykułów