
Przykładowe początkowe ćwiczenia rozwijające słownik dziecka i pamięć słowną
12. Przykładowe początkowe ćwiczenia rozwijające słownik dziecka i pamięć słowną
- Wskazywanie i nazywanie (przypisanie do desygnatu nazwy: przedmiotu, zwierzęcia, rośliny, części ciała, koloru, stosunków przestrzennych).
- Słuchanie i wskazywanie odpowiednich desygnatów:
- poznawanie części ciała i wykonywanie poleceń, np. "To moja głowa, a ty gdzie masz głowę? Dotknij swojej głowy",
- zbieranie zabawek, np. "Podaj mi lalkę, klocek",
- oglądanie książek tematycznych (kategorie: zwierzęta, zabawki, pojazdy, itd.),
- słuchanie prostych rymowanek uczących znaczenia słów,
- wyszukiwanie przedmiotów znajdujących się w pobliżu, najpierw dwóch przedmiotów, np. "Podaj mi auto i samochód", później zwiększanie liczby,
- wyszukiwanki – zadaniem dziecka jest wyszukanie odpowiedniego obrazka spośród wielu,
- zapamiętywanki - ułożenie obrazków w odpowiedniej kolejności,
- wprowadzanie pojęć związanych z położeniem przedmiotów w przestrzeni, np. wkładanie przedmiotów do pudełka, układanie na półkach, pod stołem,
- układanie przedmiotów we wskazanej kolejności np.
"Połóż na półce misia, lalkę",
"Wyszukaj obrazki i ułóż kolejno: krowę, konia, owcę", - segregowanie przedmiotów, np.
"Włóż do pudełka żółte klocki",
"Wybierz z pudelka tylko czerwone klocki".
- Powtarzanie nazw przedmiotów, które znajdują się w najbliższym otoczeniu dziecka:
- zabawa w Co to jest? - podanie dziecku nazwy przedmiotu i prośba o jej powtórzenie, np.
"Co to jest? To jest kot. A co to jest? To jest balon", - zabawa w Jaki to kolor? – podanie nazwy przedmiotu z kolorem, np.
"To jest żółty klocek. Daj mi taki sam. Jaki kolor ma twój klocek?".
- zabawa w Co to jest? - podanie dziecku nazwy przedmiotu i prośba o jej powtórzenie, np.
- Samodzielne nazywanie:
- przedmiotów: "Co to jest? Lalka",
- cech: "Jaki jest samochód? Duży, mały",
- czynności: "Co robi tata? Śpi, sprząta",
- kolorów: dobieranie, wskazywanie, próba nazywania,
- części ciała: "Co ja tu mam? Nogę",
- właściwości: "Jaki jest kubek? Ciepły, zimny",
- nazwy stanów emocjonalnych: "Jaki jest miś? Wesoły, smutny".
Pamiętajmy o tym, że tylko stopniowe i naturalne zapoznanie dziecka z najbliższym otoczeniem, czyli nazwami osób, przedmiotów codziennego użytku, zabawek, zwierząt, czynności wykonywanych samodzielnie i przez najbliższych daje możliwość utrwalenia ich nazw i przejścia do słownika czynnego dziecka!
ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE ROZUMIENIE PROSTYCH POLECEŃ I PROSTYCH ZWIĄZKÓW LOGICZNYCH
- Naśladowanie ruchów i prostych czynności:
- zabawa w Rób to co ja – zabawa zmierzająca do poznania własnego ciała, wplatanie ćwiczeń związanych z samoobsługą,
- zabawa w Weź do ręki taki sam przedmiot,
- proste zabawy tematyczne.
- Słuchanie i rozumienie prostych poleceń słownych:
- wyszukiwanie i podawanie przedmiotów,
- układanie przedmiotów według podanego schematu,
- wkładanie przedmiotów w wyznaczone miejsca,
- dotykanie wskazanych przedmiotów, części ciała,
- grupowanie przedmiotów według kryterium,
- słuchanie prostych opowiadań wspartych konkretnym materiałem, np. zabawy z pacynką, przytulanką, krótkie inscenizacje.