program

Przykładowe ćwiczenia rozwijające schemat własnego ciała

15. Przykładowe ćwiczenia rozwijające schemat własnego ciała

  • Poznawanie własnego ciała (na bazie naśladownictwa):
    • dotykanie poszczególnych części swojego ciała – rąk, nóg, głowy, brzucha, twarzy (Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne),
    • oglądanie swojego odbicia w lustrze,
    • pokazywanie poszczególnych części ciała,
    • poruszanie poszczególnymi częściami ciała,
    • pokazywanie poszczególnych części ciała w połączeniu z rozumieniem określeń: góra – dół, przód – tył, bok, 
      zabawom towarzyszą nieustannie odkrycia:
      "Pokaż co masz na górze? Na górze mam głowę.
      Pokaż co masz z przodu? O, masz brzuch! Oprzyj ręce na brzuchu.
      O! Na dole masz stopy – podskocz.
      Zobacz, oparłam się o ścianę. Z tyłu mam plecy. A Ty? Oprzyj się o ścianę. O, Ty też oparłeś/łaś się tyłem - plecami, brawo!
      Mamy dwa boki. To jeden, a to drugi (prezentacja każdej ze stron od czubka głowy aż po stopę). Teraz Ty pokaż swój bok. Brawo! A teraz drugi.
      Zobacz. Z boku głowy mam ucho. Mam też drugi bok i drugie ucho. Mam dwoje uszu po dwóch bokach głowy. A Ty? Co masz z boku?",
    • zapoznanie z oznaczeniami stron ciała: prawa, lewa:
      "To lewa strona ciała. Tu mam serce. A to prawa strona – tu nie ma serca.
      To lewa ręka i lewa noga. A to prawa ręka i prawa noga.
      Lewa ręka jest po lewej stronie ciała, tam gdzie mam serce",
    • zapoznanie ze znaczeniem wyrażeń przyimkowych: w, na, pod, obok poprzez prezentację i komentarz: 
      • kładzenie rąk jedna na drugiej,
      • kładzenie rąk przed sobą, za sobą, obok siebie,
    • przemieszczanie się w przestrzeni względem zajmowanego miejsca:
      "Idź do przodu. Idź do tyłu. Zrób krok w bok",
    • rysowanie postaci człowieka – dorosły rysuje pod dyktando dziecka, dziecko próbuje samo, wspólna próba rysowania i udoskonalania ilustracji.
  • Kształtowanie relacji JA – przedmiot:
    • wyprowadzanie kierunków od osi własnego ciała:
      • spoglądanie zgodnie z podanym kierunkiem:
        "Spójrz w górę / dół / przód / bok / tył",
      • unoszenie i opuszczanie rąk:
        "Unieś ręce – podnieś ręce do góry.
        Opuść rękę – weź rękę w dół",
      • operowanie przedmiotem zgodnie z podanym kierunkiem:
        "Podnieś misia do góry.
        Przesuń lalkę w bok.
        Połóż auto na dole",
      • rzucanie piłką zgodnie z podanym kierunkiem, nazywanie kierunku:
        "Rzuć piłkę w przód / w tył / w bok",
    • utrwalenie i stosowanie określeń przyimkowych odnoszących się do dziecka: na – pod, przed (przede mną) – za, obok,
      • wykonywanie poleceń: 
        "Połóż piłkę przed sobą / za sobą / obok siebie.
        Połóż misia na głowie / pod pupą" (jako żart, który w rzeczywistości utrudnia zadanie).
  • Ćwiczenia w schemacie ciała drugiej osoby: 

    Dzięki ćwiczeniom z tej grupy wzajemnie przekazujemy doświadczenia i relacje przestrzenne w stosunku do drugiej osoby.

    Poza rozwojem orientacji przestrzennej ćwiczenia te rozwijają i pomagają dostrzec obecność drugiej osoby. Uczą współpracy i budują poczucie bezpieczeństwa (Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne). Zabawy te pozwalają zamieniać się rolami. Nauczyciel staje się uczniem, a uczeń – nauczycielem!

    • zabawy przed lustrem - odtwarzanie min, wskazywanie odpowiednich części ciała, np. "Pokaż łokieć, ramiona",
    • zabawa w Lustro - powtarzanie min i ruchów przy zachowaniu kontaktu wzrokowego, np. "Pokaż, że jesteś wesoły / zdziwiony tak jak ja",
    • zabawa w Papugę – powtarzanie czynności wykonywanych przez drugą osobę, np. "Pokaż jak machasz ręką",
    • zabawa w Potrafisz pokazać…? – wskazywanie części ciała, o które poprosi nauczyciel, np. "Pokaż czoło",
    • Zabawa w Pokaż czy mam…? - nauczyciel pokazuje część ciała na dziecku a dziecko ma wskazać tę samą część ciała na ciele nauczyciela i nazwać ją, np. "Tu masz czoło",
    • wspólna zabawa – łapanie się za ręce, kładzenie dłoni na kolanach, na ramionach, na głowach (i głaskanie po nich), na plecach (i klepanie po nich), itd.
wróć do listy artykułów