program

Przykładowe ćwiczenia orientacji przedmiotów w przestrzeni

17. Przykładowe ćwiczenia orientacji przedmiotów w przestrzeni

  • Określanie położenia przedmiotu z użyciem wyrażeń:
    w, na – pod, przed – za, między
    • wykonywanie najpierw prostych, a potem złożonych poleceń, np.
      "Połóż piłkę na półce.
      Powieś klucze pod domofonem.
      Wyjmij kurtkę z szafy i powieś ją na wieszaku",
    • zabawa w Ciepło - Zimno.
  • Określanie położenia przedmiotu z użyciem wyrażeń:
    do góry, na dół, w bok, w prawo, w lewo, w przód, w tył
    • wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów znajdujących się na półce, np.
      "Co stoi obok misia? Co stoi z tyłu?"
  • Określanie wielkości przedmiotów względem siebie:
    • wyodrębnianie według cech jakościowych, np.
      "Jaki klocek leży obok lalki?",
    • wyodrębnianie i nazywanie według podanego sposobu, np.
      "Wymień po kolei stojące obok siebie zabawki",
    • grupowanie przedmiotów według wielkości, koloru, kształtu,
    • porównywanie dwóch przedmiotów względem siebie, np.
      mały - duży, miękki - twardy, krótki – długi.
  • Rozwijanie umiejętności rozróżniania wzajemnego położenia przedmiotów na ograniczonej przestrzeni, np.:
    • układanie klocków według zasady, np. z przodu małe, z tyłu duże,
    • układanie figur według zasady, np. na stole trójkąty, na dywanie koła,
    • odwzorowywanie prostych układów,
    • nakładanie i układanie przedmiotów według określonej zasady,
    • segregowanie przedmiotów według określonej zasady, np. koloru, faktury, wielkości.
wróć do listy artykułów