
Przykładowe ćwiczenia dźwiękonaśladowcze i mimiczne
11. Przykładowe ćwiczenia dźwiękonaśladowcze i mimiczne
- Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów, dźwięków z najbliższego otoczenia (najpierw łatwych), a potem podczas określonych czynności:
- zabawa zabawkami,
- książeczkami z ilustracjami,
- obrazkami z ilustracjami.
- Dopasowywanie obrazka do zabawki / obrazka do książki / zabawki do książki:
PRZYKŁADOWE ONOMATOPEJE
zwierzęta: hau hau, pi pi pi, muuu, i-o i-o,
pojazdy: e-o e-o, pi bi, brum brum,
dom: puk puk, bam!, śśś… (woda), halo?, ding dong, pyk pyk (pilot),
spacer: szszsz… (wiatr) tup tup, bum (budowa), klik klik (kasa, bankomat). - Zabawy mimiczne:
Teatr
rozpoznawanie min – teatrzyk – smutny, wesoły: opowieść oraz prezentacja dwóch zabawek (wesołej i smutnej), dziecko ma za zadanie wybrać odpowiednią zabawkę.
Papugowanie
naśladowanie i nazywanie min, wspólna zabawa przed lustrem:
smutny, wesoły, zaskoczony, zły (zdenerwowany).
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA GŁOSOWE
- mruczenie z zaciśniętymi wargami,
- wybrzmiewanie wydłużonych sylab mooo, maaa, meee,
- wyśpiewywanie samogłosek (krótkie, potem dłuższe),
- zabawa w Ciszę – dialog szeptem, zabawa w Miasto – głośny dialog.