program

Przykładowe ćwiczenia dźwiękonaśladowcze i mimiczne

11. Przykładowe ćwiczenia dźwiękonaśladowcze i mimiczne

  • Rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów, dźwięków z najbliższego otoczenia (najpierw łatwych), a potem podczas określonych czynności:
    • zabawa zabawkami,
    • książeczkami z ilustracjami,
    • obrazkami z ilustracjami.
  • Dopasowywanie obrazka do zabawki / obrazka do książki / zabawki do książki: 
    PRZYKŁADOWE ONOMATOPEJE 
    zwierzęta: hau hau, pi pi pi, muuu, i-o i-o,  
    pojazdy: e-o e-o, pi bi, brum brum,  
    dom: puk puk, bam!, śśś… (woda), halo?, ding dong, pyk pyk (pilot),  
    spacer: szszsz… (wiatr) tup tup, bum (budowa), klik klik (kasa, bankomat).
  • Zabawy mimiczne: 
    Teatr
    rozpoznawanie min – teatrzyk – smutny, wesoły: opowieść oraz prezentacja dwóch zabawek (wesołej i smutnej), dziecko ma za zadanie wybrać odpowiednią zabawkę.
    Papugowanie
    naśladowanie i nazywanie min, wspólna zabawa przed lustrem: 
    smutny, wesoły, zaskoczony, zły (zdenerwowany).

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA GŁOSOWE

  • mruczenie z zaciśniętymi wargami,
  • wybrzmiewanie wydłużonych sylab mooo, maaa, meee,
  • wyśpiewywanie samogłosek (krótkie, potem dłuższe),
  • zabawa w Ciszę – dialog szeptem, zabawa w Miasto – głośny dialog.
wróć do listy artykułów