
Kontakty społeczne
5. Kontakty społeczne
Rozwój społeczny jest ściśle związany z rozwojem emocjonalnym, który na początku jest chwiejny. Każdy mały człowiek jest początkowo bardzo wrażliwy, reaguje w przesadzony sposób lub nawet nieadekwatnie. Tłumaczy to ogromna wrażliwość, na którą rodzice muszą reagować ze zrozumieniem, dużą dozą ciepła i uczuciowości. Żeby dziecko mogło zdobywać nowe doświadczenia musi mieć wzorce do naśladowania wśród dorosłych i rówieśników. Umiejętność nawiązania kontaktu z innymi dziećmi ma ogromny wpływ na rozwój emocjonalny.
Dziecko musi być gotowe aby móc osiągnąć sukces i zacząć nawiązywać kontakty z innymi dziećmi. Należy odnieść się do podstawowych potrzeb dziecka: potrzeby bezpieczeństwa, ruchu, zabawy, działania, poznawania i ekspresji.
Dziecko aby móc się odnosić do innych, porównywać i naśladować najpierw musi poznać „siebie”- swoje ciało i emocje, które towarzyszą różnym doświadczeniom.
Poznawanie swojego ciała:
- poprzez zabawy dotykowe i wyczuwanie części swojego ciała, oglądanie siebie w lustrze, dostrzeganie szczegółów, np. liczby palców, koloru oczu, rysowanie siebie, zabawy zmysłami – poznawanie za pomocą zmysłu wzroku, słuchu.
Rozwijanie sfery emocjonalnej:
- wyrażanie własnych emocji (zabawa w aktora – „jestem smutny, wesoły, zły”) i ich rozpoznawanie w danej sytuacji.
Poznawanie i nauka informacji o sobie:
- nauka imienia, nazwiska, wieku, adresu zamieszkania.
Poznawanie zasad bezpiecznego funkcjonowania i dbania o własne zdrowie:
- zabawy tematyczne – zabawa w lekarza, poznanie zasad prawidłowego poruszania się w miejscach niebezpiecznych (ulica, tory kolejowe).